Skocz do zawartości

3D Tracking Tutorial - 2d3 Boujou & Alias Maya


Rascal

Rekomendowane odpowiedzi

intro.jpg

 

Zamieszczony tutorial jest własnoscia MAX Digital Group. Nieupowaznione kopiowanie, publikacja lub dowolne inne wykorzystanie bez zgody bedzie naruszeniem praw autorskich.

 

Swietnym rozwiazaniem w kwesti trackingu 3D jest program Boujou produkcji firmy 2d3 aktualnie w wersji 3. Jego nowa wersja to dosc znaczny krok jesli chodzi o szybkosc oraz jakosc automatycznego procesu wynikowego. W tym tutorialu przedstawie jak przebrnac przez tracking 3D przy uzyciu programu Boujou oraz Maya.

 

Pierwszym krokiem bedzie przygotowanie sekwencji na ktorej bedziemy przeprowadzali proces, tutaj nalezy pamietac aby jakosc materialu byla jak najlepsza oraz aby posiadala wiele punktow rozpoznawalnych dla programu ktory bedzie do tych wlasnie punktow przypisywal punkty kontrolne, majac juz przygotowana sekwencje

 

wczytujemy ja z paska Takskview > Import Sequence.

 

1.jpg

 

Zaladowana zostala sekwencja w ktorej atrybutach nalezy ustawic typu ruchu zazwyczaj jest to Free Move, zdefiniowac czy nasz material posiada przepolot oraz ustawic numer poczatkowej klatki oraz koncowej ktora chcemy trackowac, naciskamy Apply a nastepnie Close.

 

Przystepujemy do procesu trackingu z paska Taskview > Wizard. Pierwszym etapem bedzie automatyczne zdefiniowanie punktow z materialu ktory rozpoczynamy klikiem Next.

 

2.jpg

 

Kolejny etap to odtworzenie ruchu kamery przy pomocy punktow kontrolnych klik Next.

 

3.jpg

 

Po zakonczeniu procesu Boujou oznajmia nam ze wynik jest zadowalajacy i mozemy przejsc do nastepnego etapu jakim jest weryfikacja poprawnosci ruchu kamery wzgledem punktow, zanim proces sie rozpocznie zapytani jestesmy czy chcemy dodac geometrie klikamy na No i przechodzimy klikiem Next.

 

4.jpg

 

 

5.jpg

 

Teraz juz tylko pozostaje nam wybranie nazwy pliku w ktorym sa zapisane informacje odnosnie ruchu kamery oraz format w ktorym chcemy zapisac dane informacje, w moim przypadku bedzie to Maya 4+ ( plus oznacza iz wyzsze wersje Maya beda akceptowaly dany plik )

 

6.jpg

 

Boujou oznajmia nam zakonczenie procesu trackowania i exportu kamery 3D dla naszej sceny, teraz mozemy zapisac swoj projekt.

 

7.jpg

 

W gornej czesci mamy panel odpowiadajacy za odtwarzanie materialu, klikajac na przycisk Play mozemy zobaczyc wynik trackingu. Jak widac wiekszosc puntow jest koloru zoltego co oznacza dobry wynik biorac pod uwage ze ujecie bylo nagrywane przy pomocy aparatu cyfrowego Canon A95.

 

Jak poprawny jest wynik trackingu mozemy sprawdzic dodajac testowe obiekty, zaznaczajac wybrany punkt kontrolny przechodzimy do Taskview > Test Objects i wybieramy tyb obiektu np. obiekt Arrow definiujemy Aliagment jako Move nastepnie Aliagn To Centre of selected predictions. Teraz mozemy ustawic odpowiednio rotacje i skale naszego testowego obiektu.

 

8.jpg

 

Jesli wczesniejsze etapy mamy juz za soba mozemy przejsc do pakietu 3D w tym przypadku jest to Maya i otworzyc scene ktora zostala wczesniej zapisana a nastepnie dodac obiekt i ustawic go poprawnie wzgledem perspektywy. Jak wyglada finalny tracking mozna zobaczyc ponizej, jest to Playblast z viewportu.

 

http://www.maxdigital.pl/pictures/forum/other/3d_tracking/previs.avi

 

9.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Nie chcę wyjść na skrajną marudę... Ale ten tutorial jest naprawdę bardzo wątły. To co zostało opisane jest w helpie w postaci bardziej rozwiniętej... Program jest tak przejrzysty że bezproblemowo można sobie i bez tego poradzić (sprawdzać jaki opis mają jedyne w danej chwili aktywne ikonki).

 

Mogłeś zaprezentować radzenie sobie z trudnym materiałem (w Boujou można sobie poradzić całkiem szybko nawet z majtającą się lampką w ciemnym pomieszczeniu), coś o czyszczeniu trackerów, stabilizacji obrazu locatorami... Jakiś opis jak to wszystko działa czy jak podciągać materiał filmowy przed trackowaniem aby ułatwić mu prace... Nawet przybliżenie klawiszologii było by miłym akcentem ;).

 

A tak to niestety słabo, szczególnie że statek jednak nie jest w pełni stabilny w efekcie (ale może to byś spowodowane jego złym umiejscowieniem w przestrzeni a nie strakowaniem).

 

Mam nadzieje że nie masz mi za złe krytyki, Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość User190

Czy Boujou współpracuje z maxem??

PS. Fajny program i niczego sobie tutorial - zawsze się przyda :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności