Skocz do zawartości

tak ja robie smoki


vv3k70r

Rekomendowane odpowiedzi

poniewaz obiecalem pokazac jak sie robi smoka coby rece i nogi mial, coby modelarz si enei musial z proporcjami napier...., coby modeling szedl gladko i sensownie to zamieszczam, tlumaczac co i po co:

 

(wszystko pod max 7.1 CAT 2.cos tam)

rig CATowy jest w:

http://www.skola.trelleborg.se/~przemyslaw.kowalski/smoczysko/DRAGON01.RIG

maxowy plik z podzialem na warstwy jest w:

http://www.skola.trelleborg.se/~przemyslaw.kowalski/smoczysko/smoczysko07.max

 

gad przede wszystkim ma szkielelet:

01.JPG

 

ogon jest prosty, zeby latwiej bylo na nim powiesic mesza, dodatkowo jest za krotki, powinien miec 4-6 dlugosci smoka (zeby sie nadawal do skrecania i ladnie wil za stworem, ale jak sotatnio zrobilem ze smoka jumbojeta tlumaczac dlaczego smoki sa bez sensu to proporcje uznano, ale w grze smok byc musial, niewazne czy mial sens);

 

z perspektywy wyglada on tak:

04.JPG

z przodu widzimy glowe, uzbrojona w zeby, to neibieskie to prawa lapa, pomijajac mirrory, to cale uzbrojenie zaznaczalem na czerwono, to rozdwojone z przodu to jezor (zwij asie) a to nad nim to dziob (uznalem ze smok moze miec dziob) te patyki nad zielona zuchwa to zeby;

 

smoka dielamy tak:

CAT rig, na niego pelwis, obrocony coby smok na ziemi lezal, doczepiamy mu tylne nogi zlozone z wielu elementow:

05a.JPG

czyli w kolanie mamy dodatkowa kosc (mala ze jej nie widac) jest tam ona po to, ze jak kolano zegnie sie o 90stopni, to tak naprawde beda tam dwa zgiecia po 45stopni, cyzli kosc kolana ustawi sie nam w polowie plaszczyzn kolana i goleni (czyli mozna tam przypasowac ladny nakolannik albo cos podobne, w przypadku smoka-dwa rogi na kolanie);

 

to samo miedzy golenia a stopa, tam tez jest dodatkowa kosc, ktora przejmuje polowe ugiecia, i jest do neij zaczepiony taki kolec wystajacy w tyl;

 

stopy skladaja sie z samych palcow (w koncu smok chadzac nei musi, nei musi wiec opierac sie na piecie, blizej mu do kota); na koncu kazdego palca pazur (cale to czerwone dozbrojenei to sa kosci, nei elementy konczyn);

 

te brazowe elementy to kosci dodane zeby robily objetosc i dawaly pojecie modelarzowi o polozeniu glownych miesni;

 

colarbone jest pociagnieta prawie wzdluz kregoslupa, z neiwielkim odchyleniem od tylka na zewnatrz, ten typ ruchu wymaga takiego ustawienia, powoduje to rowniez ze pozycja pionowa to dla smoka wyjatkowy (prawie neimozliwy) wyczyn gimnastyczny (no i kompletnie bezsensowny);

 

lapa przednia:

06a.JPG

od nadgarstka (dodatkowa kosc, ktora akurat w szkeiletach dzieli sie na szesc elementow u czlowieka) am pociagniete sztywne bones nad dlon, zeby dac tam jakies opancerzenie (na przyklad te luski kryjace, technicznie beda one przyczepione do tej kosci posrendiej nadgarsta, czy kolana, czy czegokolwiek co tam by moglo byc, a to opancerzenie jest po to tutaj dane zeby modelarzowi bylo lzej myslec, a pozneij przy animacji zeby nei trzeba bylo podgladac mesza za duzo czy sie nie wpada w siebie);

 

szpony:

w kazdym palcu szpony sa w psotaci kosci (takiej samej, przy wiekszych palcach rpzeskalowanej odrobine) dlaczego tak?

ano po to zeby modelarz sobie zrobila pazurka sztuk jeden, i powklejal go od razu gdzie trzeba z gotowa osia obrotu (osie obrotu uzyskujemy przez wymodelowanie obiektu mneij wiecej tam gdzie trzeba, lub alignowanie go gdzie trzeba, obrocenie dopasowanie, a pozniej w opcjach hierarchi align pivota do kosci do ktorej jest przyczepiony element, pivot obeiktu czepi sie wtedy pivota kosci, i jak go sklonujemy i przyczepimy do innej podobnej kosci to caly element bedzie dorbz espozycjonowany, no czasem trzeba go o 90stopni pokrecic, ale max nei ejst doskonaly);

to samo tyczy sie zebow czy wszystkich innych czesci uzbrojenia, takie szpony na szkielecie ulatwiaja modelowanie, sprawiaja ze modelarz wie co jakiej jest wielksoci i po zrobieniu jednego elementu wkleja go w odpowiednie miejsca i nei traci czasu na pozycjonowanie i szukanie "gdzie tu by moglby bys staw....? a zrobimy animatorowi zart, neich kombinuje";

 

oj, musze podzielic to na kilak postow.. bo liczba obrazkow...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 25
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

pluca, czyli turbosprezarka do zapewnienia mioglobinie tlenu w odpowiedniej ilosci do utrzymania szesciu konczyn i machania skrzydlami, ogonem, oraz zaopatrzenia w tlen substancji palnej z miotacza:

07a.JPG

tak wiec zebra to sa rece, zrobione z huba powieszonego nad pelvisem, najpeirw robei lapy i rozmeiszczam je wzdluz kregoslupa w odpowiednich meijscach, a jak zrobie jzu wszystkei to przelinkowuje do odpowiednich kosci na kregoslupie (bo normalnie ich sie z tamtad zmutowac w CAT nei da);

na koniec kazda kosc dostaje IK i sciezke (path constrain) zeby miala po czym jezdzic, taka glupawka CATa-IK kazdej lapy podlaczam do dummy, dummy do path constrain, bo CATowe IK nei daja sie podlaczyc pdo path constrain, nei wiem co za mysliciel to wymyslil, pewnei neidopatrzenbie koderow i wylaczenie obslugi wyjatkow;

nastepnei wszystkie constrain dummy podlaczam do suwaka :) i smok oddycha (wszystko jest na warstwie oddechu smoka schowane, tam sa suwaki i widac helperoze);

 

szyja, taka rura doprowadzajaca powietrze co sie rozszerza przy oddechu (u smoka ponoc bardzo):

08b.JPG

te kolak na gebie to nozdrza, a te na szyji to krtan i takei tam usztywnienia, sa pdolaczone pdo suwak (mozna podlaczyc pod ten sam co oddechu) ale pokazowo zdlubalem z oddzielnym, calosc tez jest w warstwie oddechu;

 

a oto i smocza facjata:

08.JPG

widac miejsce na oczy, dziub, jezor, zeby, jezor jest TAIL wiec mzona go zaznaczyc i ladnei sie zwinie (trzeba pilnowac zeby geba byla wtedy otwarta bo rpzelecie mesz prze szczene;

jak zrobic szczene:

nalezy zrobic od huba-glowy diw lapy, zamienic im FK na IK i IK oba podlaczyc do dummy, dummy podczepic do huba glowy, i bedzie zuc i pluc :)

podobny manewr mozna zrobic przy robieniu oczu (powiek znaczy) mimiki twarzy i podobnych dupereli;

 

wazne przy mirrorowaniu: najpierw trzba zmaienic IK na FK, inaczej z mirrorowania rak wyjdzie kupa, dopiero po zmirrorowaniu (match IK FK position) nalezy dodac IK do zmirrorowanej konczyny i przesunac je do odpowieniej pozycji (tam jest od tego guziczek), poneiwaz kazde IK domyslnie pojawia sie w WORLD[0,0,0];

 

a tu ujecie na te szpony co tak ulatiwaja prace modelarzom, czyli dalczego warto robic sensowne szkielety:

10a.JPG

 

a teraz kilak rpzemyslen kolegi biologa o smokach:

 

smoki sa bez sensu, nei da sie u kregowca powiesic na obreczy barkowej dwoch dodatkowyc konczyn, po prostu nei ma na to meijsca, a dodatkowe miesnie spowodowalyby o polowe zwiekszenie wielksoci torsu, co pociagneloby za soba przyrost wielkosc lap, czyli zwiekszylo zapotrzebowanei na tlen, czyli spowodowalo rozrost serca i pluc, czyli znowu zwiekszylo tors, kolak sie zamyka przy pewnych wartosciach granicznych, kiedy skrzydla takiego stwora maja wielkosc airbusa kazde, serce to wtedy wtrysk-pompa paliwa do rakiety, a pluca zmianic trzeba na turbosprezarke z silnika odrzutowego, oczywiscie istota posiadajaca tak duze skrzydla nei potrzebuej innych konczyn do zadan innych niz ladowanie, czyli powinny znaiknac;

dodatkowej obrecyz barkowej kregowiec nei moze miec, konczyny posrednie bylyby glupota, a przyrost meisni torsu bylby absurdalny;

czyli smoki sa z bajek i mozna je robic jak si ekomu podoba, nalezy jednak zachwoac ich charakter, czyli raczej sugerowac sie drapieznikami, ich postawa i takie tam duperele :)

 

no i musza ziac :)

 

mam nadzieje ze plodzicielom smokow taka metoda kreacji smoka pomoze, no i gotowy rig wyjasni co jak tam sie mzoe ruszac (w tym modelu ogon powinien byc duzo dluzszy);

 

skrzydal to dodatkowe lapy, dlonei z dlugimi palcami, wszedzie szpony; plachte mzoan rozciagnac na kilak sposobow, ale to moze kiedy indziej jak ktos mnei bedzie bardzo nekal, bo zrobilem to w demonie i kto chce to znajdzie;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wow :)...

ale fajne... pewnie z miesiąc zajme mi mniej więcej zrozumienie jak to ogólnie działa :)...

ale czy ja się pogubiłem czy tu jednak nie ma o tym riggowaniu łusek od czego temat chyba wyszedł... a to bym se też chętnie poczytał...

 

heh powtarzam jeszcze raz 'fajne' :)... smoki są fajne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest o rigowaniu lusek (czyli elementow pancerza), musisz tylko je do czegos przyczepic, a tu jest napisane do czego :) tak zeby nei wpadalay w co nei powinny :) chodzi o podzielenie stawu na tyle elementow ile potrzeba (na przykald CAT pzowala pdozielic jedna kosc na pojedyncze segmenty, ktore si enei pozginaja, ale pozwlaja poprzyczepiac do sie luski);

 

najlepiej to sciagnij plik max, obejrzyj- poruszaj czym sie da i zrozumiesz

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tu widze potężnego smoka zaawansowanego technologicznie, chyba na potrzeby filmu, jak ty to ogarniasz(?) nie robiłem nigdy szkieletu CATem ale podejrzewam że tak złożonego to bym chyba nie ukończył nigdy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki chlopaki, mam w zanadrzu jeszcze CATowy szkielet czlowieka, ale przy miesniach twarzy wymieklem i dalem sobie na wstrzymanie, moze za jakis czas go wrzuce, bo na razie jestem na niego obrazony :) (a ma juz cos kolo tysiaca kosci i rusza sie anatomicznie, oddycha tez normalnie, tylko po drodze wymyslilem pare lepszych rozwiazan)

 

tego tutaj zrobilem po wczorajszym poscie w sprawie lusek, wiec nei jest to takie skomplikwoane, skzielet mzona w kilka godzin zrobic w pelni sprawny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli albo zainstaluj CATa2

albo ja za jakis czas zrobie takiego na kosciach tak pokazowo, choc nei uwazam zeby robienei tego na kosciach bylo pomyslem z gatunku tych dobrych (po prostu zajmie to wiecej czasu niz kotkiem), jesli juz musisz miec kosci, a masz CATa, to robisz cos co przypomina smoka w meijscu smoka na innej warstwie a pozniej alignujes zpivoty i na koniec podstawiasz IK, a na koncu rigujesz IK :) i ich kierunki obrotu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tullaris....... chm.. ze tak powiem. jest to mozliwe. ale......... czy jesli podam tylko snapshoty a helperowmdasz rade? mama maxa 4 i maxa 3 i maxa 1, pewnei gdzies mama 6, ale........ czy wystarczy? w rzeczywistosci musisz tylko przepisac wartosci pivotow, robilem to setki razy recznei, cyz na pewno potrzba?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiesz... bardzo cię przepraszam... ale nie rozumiem :)...

chyba, ze proces, o którym mówisz nie jest aż tak skomplikowany, to bym chetnie spróbował...

ja mam maxa 6 i nie moge otorzyć se pliku, ewentualnie... mógłbym chyba ściągnąc wersje demonstarcyjną nowszego i tam to otworzyć... ale zajełoby to troche czasu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tularis, albo sciagnij sobie wersje ode mnei albo od Qurta :)

wtedy klikasz na kazdej ksoci CATowej alt+A dal pivotow kosci (w bones edit) i zamiast szkeieltu kotowatego zrobisz maxowy :)

 

tutak o tym ma byc czy sam pomyslsiz?, wystarczy powiesic pare ksoteczek w edit je poprzeusawc (to jest w menu character), tam sie pivoty przesuwaja, alt+A przesuwa je gdzie nada :)

 

jak skoncze pare pierdol dla jankesow to zmaieszcze tego smoka w normalnej nieCAtowej formie :)

slowo zucha :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie no dam rade i pomyśle :)...

a wersja nieCATowa nie była by pogardzona... aczkolwiek i tak zassałem go specjalnie by sobie twojego smoczka obejrzec i się pobawić :)...

A tu szok! Mój maxik to już stary rupieć :)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to tak specjalnie dla TULARISA i dla chetnych przerabiasc szkielety meidzy platformami (bo czasem game designer zamiast zatrudnic madrych koderow co zrobia porzadny export/import to wymagaja przeksztalcenia szkieleta do jakiejs postaci...najczesciej maxstandartbones);

 

robiac postac (zanim wogole zrobimy jakiegos mesza) w miejscach stawow stawiamy jakis helper (zeby bylo od razu jasne gdzie beda lamance, jak ciac siatke, jakie proporcje) dzieki temu, jesli nei skonczysz modelu a dostanie go riger to sobie podlaczy kosteczki mimo ze model neiskonczony, a nawet neizaczety;

 

w maxie jest taka funkcja: align (alt+a i shift+a, jedna jest szybka, adruga z parametrem) pozwala one podstawic w miejsce pivota obiektu, pivot innego obiektu, badz przesuniecie calego obiektu.....

do czego to uzyc?

jesli mamy helpery, a chcemy zrobic szybko szkielecik to stawiamy kosci jak popadnie, wlaczamy maxowy boneeditor czy jak sie ta k nazywa (w character jest) i wybieramy z tych bezsensownych (prawie) kostek kazda po koleji, i alignujemy (z obrotem, czy bez, zalezy jak nam lezy) kostke po kostce,a czego za duzo to delete :), w ten sposob w apre minut mamy gotowy szkielet pasujacyc pod psotac, ktora bedzie pasowac pod szkielet :)

 

gdy mamy juz taki szkielet, to mozemy stworzyc boxa (kulke, walca), i takiego boxa mozemy alignowac do centrum kosci (center-center, tylko trzeba w hierarchy ustawic boxowi pivota w srodku wazonym-center, inaczej moze byc koniecznosc jego obracania) i sobie z tego boxa extrudujemy i modelujemy co nam tam powinno byc (w ten sposob mzona od razu linkiem to podalczyc na sztywno zeby sie nei zgubilo, a jak skonczymy to mozna pociac i polaczyc elemetny ciala, poki co trzymane w warstwach);

sfery wstawiamy w pivot to pivot dla kosci, w miejsca gdzie zakladamy 3 stopnie swobody, jesli zakladamy 1 stopien to wstawiamy walec (tez trzeba mu zwazyc w hierarchy pivota bo ma ten sam problem co box), oczywiscie z tych elementow tez mozna wymodelowac cale elementy;

alignujac i linkujac do kosci mozemy od razu popodstawiac pancerz w dobrych meijscach;

jesli musimy przeniesc cos dopasowanego, a nei ammy pivota w meijscu tym samym co kosc, a chcemy przyklepic z taka sama pozycja do innej kosci, to w hierarchy mozemy alignowac samego pivota do takiej kosci i wtedy bedzie dobrze;

 

a jesli mamy w jakims tam lubianym przez nas edytorze kosci, na przyklad CAT, a ktos sie uwzial ze msuza byc maxstandartbones bo tak i juz, to wtedy wlaczamy sobie maxa z kotkiem, i kazde, KAZDE, wszystkie i zawsze systemy kosci maja pivoty mlodsza w laczeniu ze starsza, bo tak dziala IK/FK; wiec tworzymy warstwe KOTEK i warstwe MAXBONES i robimy podobny szkielet (byle jak, byle byl z tej samej ilsoci elementow mneij wiecej) a pozniej alignujemy jak trzeba do kosci kotka, po czym kotka kasujemy, i juz mamy podmieniony szkielecik na pasujacy format :) no a to juz kady wszedzie otworzy :) i to bez kotka.....

 

a jak ktos czegos nie rozumie to najlepiej zajzec na strone Pepego (chyba pepeland.com) i tam gdzies powinien byc mocno archiwalny tutek o snapshotowaniu BIPa na geometrie... to tam przez pol tutka Pepe klika ctrl+a :) )

 

empeck-dzieki, jak znajde wreszcie wiecej wolnego, to dorobie do tego szkietu zmutowanego smoka, co do pterodracis... fajne, tylko ze utarlo sie ze musi miec szesc konczyn (mimo ze to kretynizm) bo inaczej to jest vyvern... smok musi byc smok :) tak ludziom filmy w leb wbily i juz tak pewnei zostanie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

heh dzięki wielkie :) a jak juz piszesz dużymi literami to mogłeś dać dwa 'L'.. :)

 

heh fajne :)... i adres tej stronki dobry podałeś... polukam se te tutki... wwaaaa ja mam tutków tyle, że moge je latami robić :)...

 

poza tym ja sie nie uparłem by było bez kotka :)... heh pozostaje mi se wziąść to demo maxa8, tam se to otworze...

 

I musze coś polukać.. :/ bo kotek mi się dziwnie zainstalował... że mam to dodatkowe menu, ale w create helpers nic z kotka nie ma :/... a na tutkach widziałem, ze powinno :/... może takie juz to demo ze stronki jest... albo ja coś skaszaniłem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sorki Tullaris :) nie bylo Twojego psota na tej stronie (a przepisuje nazwy tak jak je piszecie modulo skleroza/niedbalosc/dyscostam z pisaniem;

w create helpers mozesz miec pusto poniewaz:

-tam sie wyswietlaja katalogi :) musisz wejsc do katalogu plgcfg (pluginconfiguration) czy jakos tak, i tam bedzie CAT, albo CATrig, albo cos podobnego, i w nim sa default presety, jak co to presety mozna sciagnac z netu;

-mozliwe ze nei zaladowales zadnych presetow;

-ale na pewno masz create pelvis, a jak go klikniesz w modyfy to mu rozne rzeczy wyrosnac moga :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności