Skocz do zawartości

Pojazd 3D: PWR RT02


GRiPi

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie!

Chciałem się podzielić z wami efektami projektu, w którym ostatnio brałem udział. Jest to PWR RT02, bolid jednomiejscowy, zbudowany w ramach serii wyścigowej Formula Student/SAE, przez PWR Racing Team. Zespół ten działa jako projekt naukowy na Politechnice Wrocławskiej od trzech lat i składa się z 40 młodych, zdolnych inżynierów. Samochód waży 258 kg, jest wyposażony w silnik 600ccm pochodzący z motocykla Honda CBR i rozwija pierwszą setkę poniżej 4s.

 

Ja byłem odpowiedzialny za projekt nadwozia samochodu. Zostało one opracowane w Aliasie, z celem uzyskania powierzchni klasy A. Karoseria, razem z pozostałymi laminatami została wykonana przez naszego platynowego sponsora - firmę Astromal.

 

Rendery:

 

mfront.th.jpgmside.th.jpgmtopf.th.jpgm34z.th.jpgmrear.th.jpg

 

Detale(pełna rozdzielczość):

 

detal1.th.jpgdetal2l.th.jpg

 

Gotowe auto:

 

rt02.jpg22367724944949509553413.jpg

28504223096373027744413.jpg

 

Bolid wystartował w zawodach Formula Student UK 2011, oraz Formula Student Germany 2011. Całość przedsięwzięcia nie byłaby możliwa bez wsparcia Politechniki Wrocławskiej, oraz licznych sponsorów. Po więcej informacji zapraszam na:

 

http://www.facebook.com/PWRRacingTeam

 

http://www.racing.pwr.wroc.pl/

 

http://www.formulastudent.pl/

 

 

 

 

 

 

Zespół obecnie pracuję nad trzecim bolidem - RT03!

Edytowane przez GRiPi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

hej,

 

Bardzo fajne przedsięwzięcie i nawet udało się wystartować w wyścigach. Oby tak dalej:). Bolid przypomina mi nieco napompowanego gokarta.

 

cytuję: Ja byłem odpowiedzialny za projekt nadwozia samochodu. Zostało one opracowane w Aliasie, z celem uzyskania powierzchni klasy A.

- możesz dodać coś więcej w tym temacie?? Nie chciałbym się zagłebiać i szukać info na stronach tej kategorii. Ale bardziej interesujące jest np. czy w programie, w którym przygotowywałeś model sprawdzałeś jakie opory stawia nadwozie? Czy może chodzi o wymiary auta, a kształt nadwozie mógł być dowolny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autodesk Alias to dawne Alias StudioTools. Czyli ogólnie NURBS. Klasa A to powierzchnie Beziera(bez żadnych spanów), z zachowaniem ciągłości G3 pomiędzy głównymi płatami, oraz G2 między pozostałymi. Cała geometria musi być gładka, równa, bez artefaktów i w odpowiednich tolerancjach. Czyli po prostu wysokiej jakości. W klasie A wykonywane są modele seryjnych samochodów.

 

Proporcje auta są determinowane przez charakter zawodów - tor jest bardzo kręty, prędkości są relatywnie niewielkie, ale za to ciągle występują znaczne przyśpieszenia. Dlatego musieliśmy zaprojektować samochód maksymalnie zwrotny - rozstaw osi to zaledwie 1550mm. Naturalnie, wpłynęło to na ramę nośną, pozycję kierowcy, konstrukcje zawieszenia i inne czynniki. Otrzymane gabaryty są typowe dla bolidów FS. Rolą poszycia jest szczelne zamknięcie strefy kierowcy. Wygląd nie jest bezpośrednio oceniany, ale oczywiście estetyczne auto bardziej przyciągnie sponsorów i jest wizytówką zespołu. Z uwagi na osiągane prędkości opory powietrza nie odgrywają kluczowej roli, lecz naturalnie nie zostały zaniedbane.

 

Cały projekt składa się z kilku tysięcy części, z dokładnym odzwierciedleniem każdej śrubki. Wizualizacje zostały wykonane w 3ds maxie i Showcase'ie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ucze sie na PW na Wydziale inzynierii produkcji. Tzn zostala mi mgr ale nie moge sie zabrac za to. Na przeciwko jest wydzial SiMR. Kolega z akademika (dobry kumpel) byl w kólku naukowym. Jeden ze znajomych scigal sie w szajowozach potem w rallycrosie seicento. Kolega byl mechanikiem. W hali stalo Formula sae skladana (z g. silnikiem od GS ktory na zwezcze to wogole juz by nie chodzil). Kolega mi opowiadał. :).

Z regalulaminu to juz wszysto co wiem :) nic wiecej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@chudy

 

Dzięki za wsparcie!

 

@illusion

 

Problem z renderem był taki, że większość części w aucie jest ciemna, z kolei kolor nadwozia jest biały. Ciężko jest doświetlić tak miejsca zaciemnione, aby nie przepalic karoserii. Całe przygotowanie renderów trwało jedno popołudnie, razem z nadawaniem materiałów. Niemożliwe było dokładne testowanie, czy opracowanie kilku wariantów.

 

Zamieszczam wcześniejsze animacje, widać na nich więcej szczegółów:

 

 

 

Muzykę skomponowali Maria i Wiktor Wedlerowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności