Skocz do zawartości

Zmiany w regulaminie Speed Modelingu - dyskusja + sonda


Miłosz3ds

TSM - zmiana prezentacji modeli  

31 użytkowników zagłosowało

  1. 1. TSM - zmiana prezentacji modeli

    • Bez zmian - zrzut ekranu + siatka
      17
    • Render + siatka
      6
    • Render + siatka, dodatkowo materiał szkła
      8


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

 

Jako że nasz forumowy speed modeling za kilka dni będzie obchodził szóste urodziny, robimy mu prezent i ulepszamy regulamin! :D

 

A konkretnie i na poważnie:

 

W aktualnym speedzie (KLIK) zaproponowałem kilka rzeczy, które mam nadzieję poprawią frekwencję oraz trochę uatrakcyjnią całą zabawę. Pomysł się spodobał, ale zakładam nowy wątek w którym możemy wszystko to przedyskutować i zagłosować - żeby wszystko przebiegło jak najbardziej fair. Ale o tym później, teraz trochę o samym pomyśle:

 

Od którejś edycji wszedł absolutny zakaz oddawania renderów pod głosowanie. Miały być wyłącznie siatki oraz zrzuty ekranu prezentujące model. Spowodowane było to tym, że największą liczbę głosów zdobywały prace, w których dopieszczony był render, oświetlenie, kompozycja. No i była taka mieszanka, były poprawne modele zaprezentowane w zwykły sposób, tzn z viewportu, jak i poprawne modele wyrenderowane.

Oczywistą rzeczą jest to, że dużo ładniej wygląda nawet prosty model, za to ładnie oświetlony i wyrenderowany - w związku z czym absolutnie nie ma co się dziwić jakie były skutki tego wszystkiego - głosowano na rendery a nie na modele, przez co wszyscy się na rendery obrazili i wywalono je z TSM.

 

Najwyższy czas to naprawić. Myślę, że możliwość wrzucania renderów poprawi zarówno odczyt jak i oglądanie modeli, jak i sama frekwencja i zainteresowanie Speed Modelingiem wzrośnie. Dużo milej będzie się też przeglądało galerię TSP, w której wszystko będzie tak uporządkowane. :)

 

Nie mam pojęcia jak można oceniać model bez oświetlenia. Jasne - poprawność siatki, ale tylko tyle. Przecież logiczne jest że kształt pojawi się dopiero przy dobrym oświetleniu modelu. To tak jakbyśmy chcieli oceniać i oglądać z jednej strony antyczne greckie rzeźby, mocno oświetlone tuż zza nas - czyli zero bryły, zero jakiegokolwiek cieniowania, jednym słowem kształt płaski. Tutaj nie jest aż tak drastycznie, bo niby programy do 3d w viewporcie mają jakieś tam domyślne cieniowanie, ale tak czy inaczej jest ono PASKUDNE.

 

Co proponuję? Wszystko będzie się odbywało tak, jak to miało miejsce dawniej. Jednak przed przystąpieniem do speeda pobieramy scenkę z przygotowanym wcześniej studiem - dwa czy trzy światła, ustawiona kamera, GI, aa, rozdzielczość, np. zarysowany splinem obszar, gdzie umieścimy nasz wymodelowany obiekt pod finalny render. (jeszcze do ustalenia w tym wątku)

 

Sceny będą przygotowane dla różnych softów i różnych renderów - jednak według tych samych wytycznych. Dla tych, którzy dysponują np. programem tylko do modelowania, np. Wings 3D, bez możliwości renderingu - niestety dla Was TSP się kończy. Żartuję oczywiście :D tutaj też nie widzę problemu. Myślę, że jeżeli będzie taka sytuacja, wyznaczymy jakieś osoby które będą dysponowały np. maxem, wysyłamy im pliczek .obj i otrzymujemy z powrotem gotowy render.

 

Do pobrania będą dwie scenki, z gotowym bardzo prostym studio i ustawionym renderem. Dwie scenki - jedna dla Vraya, druga dla Mentala, co kto lubi. Wtedy szanse będą wyrównane, milej się będzie oglądało, a do tego będzie więcej uczestników - wiem, że nie tylko mnie zniechęca brak możliwości wrzucania rendera ;)

 

Kolejna rzecz, już mniej istotna, ale pamiętam że sporo razy zdarzały się kłótnie, bójki i sprzeczki na ten temat - mówię o jakimś szklistym materiale. Sporo razy zdarzał się temat, w którym przydało by się szkiełko. Czy to "Budka telefoniczna", czy "Meble", "Biżuteria" i tak dalej. Myślę że to też jest do ustalenia, żeby nie trzeba było pytać za każdym razem, przedwcześnie zdradzając swój pomysł :)

 

No i jeszcze przy okazji - przydałoby się zrobić porządek w Galerii TSP:

http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=72070

Może warto byłoby dopisywać do regulaminu, żeby zwycięzca dodawał post w tym temacie, wraz ze swoimi "danymi" i obrazkiem?

 

Piszcie co o tym myślicie, czy macie może jakieś inne rozwiązania, sugestie, widzicie jakieś przeszkody?

Piszcie też kto z ludzi biorących udział w TSP w czym pracuje, żeby wiadomo było jak kombinować ze scenami. W razie czego ja mogę przygotować studio dla maxa + vray'a, zapiszę do wersji maxa 2010. Myślę, że zgodność ze wszystkimi vray'ami przy standardowym materiale raczej będzie okej.

 

Przy okazji zgłaszajcie się, kto będzie mógł ew. renderować .obj z wingsa na przykład, przydało by się kilka osób prócz mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 20
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

A może zrobić po prostu nowy mini-challange? Speed lighting/rendering i tyle. Podana scena(choćby zrobiona z modeli ze speeda), która jest robiona przez różne osoby w dodatku będzie można ocenić dodatkowo inwencje w tworzenie shaderów etc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem za. Super pomysł. Zakazanie renderowania wcale nie zażegnało problemu. Bo w zależności od programu zrzuty ekranu też są leprze i gorsze.

 

Co do użytkowników darmowego oprogramowania. Myślę, że prosty render w cycle (Blender) załatwi sprawę. Tak więc 3 sceny (osobne dla siatki) dla: vray, mentalray i cycle dające w miarę taki sam efekt i problem z głowy, a jak ładnie to będzie wyglądać w głosowaniu i w galerii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też jestem za zmianami, ale jak widać w głosowaniu , większość głosów padła na brak zmian, mam pomysł żeby głosowali tylko Ci którzy chcą brać udział w tsm, a reszta przyglądała się :) to ma być rozrywka dla uczestników i to oni powinni stanowić zasady... można zrobić też tak że zwycięzca każdego tematu ma prawo do zmieniania zasad, w końcu wygrał i należy mu się to, czy ma być render czy nie... nie wiem , niech się reszta wypowie, bo na razie mamy 4 komentarze w wątku a 17 głosujących....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej, chyba ja na nowo zapoczatkowalem w tsm screeny a nie render wlasnie z powodu odwiecznych klutni itd, nudne to sie juz robilo. Nie zgodze sie ze na screenie nie widac detalu i jakosci modelu, bo po wyrenderowaniu wiele bledow zanika ze wzgledu na texture, oswietlenie. Natomiast w viewporcie widac kazdy najmniejszy blad. Ale podsumowujac jak by kazdy sie zastosowal do nowych zasad to czemu by nie sprobowac, jestem na probe za opcja nr. 3 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gumen - Tak, masz rację. Zwłaszcza teraz, jak od trzech wersji w maxie jest nowy sterownik wyświetlania, obsługujący AO, ładniejsze oświetlenie, aa i gradient w tle. ;) Każdy może sobie poustawiać co jak chce. GI nawet można fake'ować mniejszymi światełkami i nadal się kłócić, że to zrzut z viewportu ;)

 

indian - tak, też trochę żałuję że głosujący na "nie" oddali tylko głos, bez żadnego komentarza, który może by coś wyjaśnił, naświetlił co jest nie tak w nowej opcji. Fajnie by było to przedyskutować i razem coś ustalić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej było na początku 3 elementy: Render, view i siatka

Render - jaki komu pasuje, no bo poco ograniczać twórczość artysty czy soft.

View - tu raczej nikt nic nie wykombinuje, a nawet jeśli to co z tego. Byle był zrobiony w sofcie w jakim powstał model i było widać ładnie refleksy. Blenderowcy tu maja przewagę :)

Siatka - LP Render albo View.

 

View i siatka wymagane, render jak tam kto sobie woli.

 

Wszystko w jednym pliku, żeby nie bałaganić zbytnio na forum.

 

Można by również zrobić jakieś oficjalne logo Speed-a, które by kierowało ludzi w odpowiednie miejsce.

Edytowane przez stach13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

maciek.m - co do wyłapywania błędów bym się kłócił! :)

Jasne, błędy może i widać, zwłaszcza te wywołane smoothgrupami, ale w sumie często spowodowane jest to brzydkim domyślnym cieniowaniem - a skoro na clay renderach baboli nie widać to można mówić o błędach modelu? :) Z drugiej strony, model i jego siatka są MEGA poprawne, lepiej być nie może, ale do konkretnego rendera się nie nadają, np. przepuszczają gi ;)

Ale nie ma co dyskutować na ten temat tutaj, cieszę się że wspierasz akcję, dzięki! :)

 

stach13 - taaak, na początku to w ogóle cuda się działy, materiały, oświetlenie, displacement, sculpting - wszystko było dozwolone! Co do tego co piszesz - jasne, jak najbardziej render może być nieobowiązkowy. Jednak jak już wcześniej pisałem dość znacząco wpływa to na ocenę, więc w sumie jest to w interesie prezentującego swój model żeby było jak najładniej :)

co do logo - świetny pomysł! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie nie zabrałem głosu, już poprawiam.

 

Logo - też mi się podoba, można stworzyć coś takiego.

 

Co do renderów, sam zagłosowałem na "nie". Pewnie dlatego, że jestem konserwatystą :P

Teraz w sumie po przeczytaniu Waszych postów mógłbym nawet zmienić zdanie, bo to nie głupie co piszecie.

Zwłaszcza jak patrzę np. na swoje prace w TSM, to właśnie to co mówicie, w nowej wersji maxa viewport już wygląda dużo lepiej niż w innych softach, czy w starszych wersjach.

Render w clayu mógłby być.

 

Można by przykleić w ogóle osobny wątek, jeden post w którym są wszystkie zasady zawarte, gotowe studio do pobrania, wzory prezentacji prac konkursowych, jakieś małe FAQ i to tak przykleić i zamknąć, żeby nie robić śmietnika i nie ciągnąć flame war w tym wątku.

 

Wtedy wystarczyło by założyć nowy TSM, podać temat i odnośnik do tego wątku z zasadami i wszystko jasne i łatwe.

 

Coś takiego faktycznie może zadziałać i wtedy też jestem na "tak"!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dawno nie brałem udziału, ale zawsze mnie korci więc w końcu się pewnie skuszę. tak czy inaczej jestem za tymi zmianami. zarówno render jak i materiał szkła. choć z tym szkłem mogą być jajca. pasowałoby też jakoś uregulować ten element. wiadomo - szkło szkłu nierówne. jeden zrobi zwykły refract a drugi odstawi takie szkło, że samym szkłem wygra TSM :P

 

fajna idea to wszystko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paveu69, Indian -

 

 

Można by przykleić w ogóle osobny wątek, jeden post w którym są wszystkie zasady zawarte, gotowe studio do pobrania, wzory prezentacji prac konkursowych, jakieś małe FAQ i to tak przykleić i zamknąć, żeby nie robić śmietnika i nie ciągnąć flame war w tym wątku.

 

 

zobienie osobnego wątku na rules of TSM, jestem na TAK, logo też fajnie by było mieć...

 

Panowie, bardzo fajne pomysły żeby to tak uporządkować! Co myślicie o tym, żeby posunąć się nawet jeszcze dalej. Mianowicie można by poprosić Adka albo któregoś z Moderatorów o stworzenie osobnego sub-forum dla TSM. Speedpainting ma swój osobny "folder" -> http://www.max3d.pl/forum/forumdisplay.php?f=165

 

Gdyby dla speed modelingu stworzyć coś podobnego, stworzyć osobne przyklejone wątki na FAQ, regulamin, przykłady wraz z gotowymi studio do pobrania, galerię - było by wyśmienicie. Szkoda że nikt z chłopaków ogarniających forum nic nie napisał jeszcze, ale zbliża się weekend może chwilkę znajdą żeby nas wesprzeć :)

 

Monio - cieszę się, że jesteś z nami! :)

 

marcinW - tak jak pisze indian, wszystko będzie wbudowane w scenkę, nic nie będzie się kombinować samemu - tylko modelowanie i klik na render. :)

Poruszyłeś fajną kwestię, co do porównywania jakości. Nie mam pojęcia jak to jest w Maya czy w Blenderze, jak ktoś z Was używa to napiszcie czy jest możliwe w ogóle uzyskanie wizualnie podobnej jakości do maxowego claya?

 

Jeszcze co do 3ds maxa i Vraya, wiecie jak ze sobą współgrają (między wersjami) Vrayowe materiały? Np. czy zwykły szaraczek z wersji 2.3 będzie działać na 1.5? Bo wiadomo że jakiś FastSSS2 niżej niż 2.0 nie zaskoczy, ale jak jest z tymi zwykłymi? No i czy ktoś z Was używa wersji starszej niż 2010? Bo jak zrobię studio na 2012 to w 2013 wersji się otworzy, w 2010 tak samo, ale w 2009 już nie :/

 

Na razie niestety nie ma co marzyć o zmianie regulaminu, jest 17 głosów przeciwko. No, odliczając Paveu69 to 16:D Ale chyba nikt się nie zezłości jak zrobimy sobie sami taki TSM, wszystko pójdzie elegancko i nam będą zazdrościć że mamy tak ładnie wyrenderowane modele :D

Edytowane przez Miłosz3ds
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poruszyłeś fajną kwestię, co do porównywania jakości. Nie mam pojęcia jak to jest w Maya czy w Blenderze, jak ktoś z Was używa to napiszcie czy jest możliwe w ogóle uzyskanie wizualnie podobnej jakości do maxowego claya?

 

O ile się nie mylę to wersja MR jest ta sama, vray'a wcześniej updejtują w maxie, arnolda max nie ma :P (ale taki sama albo i lepsza), 3delighta max nie ma(tu trzeba trochę pracy ale się da).

 

A co do viemporta to śmiem sądzić, że max jest nawet w tyle(maya 2013 extension pack):

04a.jpg04.jpg05.jpg

Edytowane przez legomir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

legomir z nieba spadłeś, zapomniałem że Ty w Mayce siedzisz. :D A jak sądzisz, zwykły clay z podstawowymi materiałami i np. vrayowymi światłami max-maya, może wyglądać prawie że tak samo? Mentala też można jakoś porównać maxowego do mayowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mental jest zupełnie ten sam albo mayka ma nieco wyższy ale mia_material chyba za dużo sie nie zmienia ;) W maxie masz luma tools, którego w mayce nie masz. I tego to jestem pewien, bo mentala raczej używam.

 

Co do vraya to na 95% tak. Światło może sie nieco różnić, bo może inaczej jednostki przeliczać ale powinno się to trzymać w normie.

 

Przejrzałem szybko CGtalka i jakośc wynika powinna być taka sama. Jedyne co mnie zastanawia to kwestia przeliczania jednostek, ale jeśli ktoś się tym zajmie to ogarnie bez problemu taki sam wynik zapewne ;)

 

Btw. może ktoś się zabawi w zrobienie claya w maxie,maya i arnoldzie(czy innym rendererze podobnej jakości) i porówna wyniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że nie bierzecie pod uwagę tego, że na rożnych modelach materiały się różnie prezentują. Weźmy przykładowo takie szkło, jeden zrobi grubsze, drugi zrobi cieńsze i bez korekty się nie obejdzie w takim przypadku. I to samo z Renderem jeden przyciśnie na GPU a drugi będzie kopcił prockiem przez 5h.

 

Równe szanse maja wszyscy wtedy, gdy mają wolność wyboru.

 

Według mnie powinien być tylko wzór pliku finałowego i jego odpowiednik z kanałem Alpha do którego podpinało by się swoje wypociny i zmieniało txt w odniesieniu do konkretnego speed-a z umieszczonym już logiem, wyznaczonymi miejscami gdzie ma być siatka, gdzie clay, gdzie render i tyle. Natomiast to jaki zrobisz render, powinno być już wolnym wyborem, tak jak ma to miejsce, przy modelowaniu.

 

Im więcej ograniczeń, tym mniej chętnych, to stare prawo które się sprawdza w 100%.

 

Edit: Przykładowo coś takiego.

001arq.png

 

Zrobić dwa podstawowe formaty do Photoshopa i do gimpa, zmieniać można tylko model, numer, temat i podpis. Model wedle uznania autora a numer, temat i podpis z góry ustalonym formatem.

 

Do okna OpenGL można by wrzucać co komu pasuje. Jak ktoś chce render, to robi render podpisuje np. V-Ray Clay, Cycles Clay itd. Jak View, no to zapodaje view, tak jak tu.

Edytowane przez stach13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności